Michel Bouquet (1925 - 2022)


S úzkými rty a pichlavým pohledem očí se Michel Bouquet na přelomu 60. a 70. let dvacátého století stal jednou z ikon francouzské kinematografie, dnes má na kontě přes stovku filmových a televizních rolí, významnou osobností je ale i jako divadelní herec, jeho úspěšnou kariéru dokládají prestižní filmové a divadelní ceny, kromě jeviště a záře filmových reflektorů se uplatnil také v televizi nebo dabingu, namluvil též komentáře k desítkám dokumentárních filmů, u nás jej ale můžeme znát především z filmů 60.-80. let, do garnitury hojně obsazovaných herců se dostal díky spolupráci s tvůrci francouzské nové vlny.

Krátce po válce se Michel Bouquet stal vytíženým charakterním hercem a působil v různých divadlech v Paříži, účinkoval především v díle soudobého dramatika Jeana Anouilha, zviditelnila jej také účast na slavném divadelním festivalu v Avignonu pod režijním vedením Jeana Vilara. V této době se také seznámil se svou první manželkou Ariane Borg (1915-2007). Sblížil je společný zájem o divadlo, několikrát spolu také na jevišti hráli a v roce 1954 uzavřeli sňatek. O deset let starší Ariane Borg však svou pseudohvězdnou kariéru založila na nevýznamné meziválečné epizodě v Hollywoodu a po návratu do Francie se plácala od ničeho k ničemu. Když později stoupal zájem o Michela Bouqueta v divadlech i ve filmu, následovalo odcizení a rozchod v roce 1967. Odloučení brala Ariane Borg, stále se utápějící v nesplněných nadějích, jako zradu a zcela se stáhla do ústraní. Rozvod ale následoval až v roce 1981, druhou Bouquetovou manželkou se pak stala herečka Juliette Carré, s níž opět sdílel zájem o divadlo a společné účinkování na jevišti.

Filmová kamera jej zachytila již krátce po válce v několika bezejmenných rolích, výrazněji na sebe upozornil vedlejší rolí cynického vyděděnce Maurice v Grémillonově dramatu BÍLÉ KAMAŠE (Pattes blanches, 1949) a již touto úlohou předznamenal svou následující kariéru u filmu. Prozatím ale jeho prioritou zůstávalo divadlo a ve filmu hrál jen zřídka, v padesátých letech se před kamerou objevil několikrát v historickém kostýmu (VĚŽ NESLESKÁ – La tour de Nesle, 1955; KÁŤA – Katia, 1959), skutečné postavy z francouzských dějin si zahrál i v televizi. V divadle tehdy hrál hlavně v osvědčené klasice (Molière, Shakespeare) v Paříži nebo na festivalu v Avignonu, velké příležitosti dostal v tvorbě soudobého dramatika Jeana Anouilha (Pozvání na zámek, 1947; Dostaveníčko v Senlis, Skřivánek, 1953, 1964), zaujal také v díle britského dramatika Harolda Pintera (Sbírka, 1965; Výročí, 1967). V Anouilhově hře Chudák Bitos hrál známého revolucionáře Robespierra, tuto postavu si vyzkoušel i v televizním filmu SMRT MARIE ANTOINETTY (La mort de Marie-Antoinette, 1958).

Zmíněnou spolupráci s tvůrci nové vlny navázal v polovině šedesátých let, kdy jej Claude Chabrol angažoval do svého filmu TYGR SE PARFÉMUJE DYNAMITEM (Le tigre se parfume à la dynamite, 1964). Tento film s novou vlnou neměl nic společného, jednalo se o francouzskou bondovku a čistě komerční záležitost, jíž Chabrol získal finance na své další zajímavé projekty. Michel Bouquet zde hrál ředitele zoologické zahrady, ve skutečnosti však člena neonacistické organizace. S Chabrolem pak Bouquet již jako představitel hlavních rolí natočil čtyři filmy, zmínku si zaslouží psychicky nevyrovnané postavy muže, který v jednom případě zabije milence své ženy (NEVĚRNÁ ŽENA – La femme infidèle, 1968), v druhém svou milenku (TĚSNĚ PŘED NOCÍ – Juste avant la nuit, 1971). V obou filmech byla jeho partnerkou Chabrolova manželka Stéphane Audran, v dalším filmu ROZTRŽKA (La rupture, 1970) byla naopak jeho snachou a tady se Bouquet představil v kreaci bohatého Ludovica Régniera vystupujího z cynické pozice moci.


6.11.1925
Paříž, Île de France, Francie
13.4.2022
Paříž, Île de France, Francie
Michel Bouquet csfd

Cérémonie secrèteVilla CapriceL'origine de la violenceL'après-midi de monsieur AndesmasL'AntiquaireRenoirLa Petite ChambreLe Promeneur du champ de MarsKotletyComment j'ai tué mon pèreLeïlaManoscritto del principe, IlElisaLa Joie de vivrePour demainSegno del comando, IlStrom sváruToto hrdinaVšechna jitra světaPattes de veloursPoulet au vinaigreChristmas CarolFuite en avant, LaDanse de mort, LaSorcière, LaUbožáciAntoine et JulieCuré de Tours, LeNeveu de Rameau, LeL'ordre et la sécurité du mondeLes grandes conjurations: Les fantômes du Palais d'HiverNoční hlídkaVe státním zájmuAnneaux de Bicêtre, LesJeunes filles, LesM. Klebs et RosalieHračkaThomasVincent mit l'âne dans un pré (et s'en vint dans l'autre)Víc než pouhý strach...la main à couperFrance société anonymeLa dynamite est bonne à boireLíbám Tě, v pondělí jsem tadyPodezřelíDva muži ve městěDéfense de savoirLe ComplotLe serpentLes AngesNení kouře bez ohněVelké city dělají dobrou chuťAtentát v PařížiHumeur vagabonde, L'Paulina 1880Sainte famille, LaTři miliardy bez výtahuComptes à reboursMalade imaginaire, LeMalpertuis


Aktualizace osobnostního profilu Michel Bouquet: 10.11. 2023 21:32