Přičinlivá céčkářská perlorodka Fred Olen Ray, producent, režisér a scenárista stojící za všeříkajícími tituly HOLLYWOOD CHAINSAW HOOKERS či HVĚZDNÝ KRIMINÁL: ÚTĚK, patří mezi nechvalně známé veleplodné céčkové legendy jako Jim Wynorski či Lloyd A. Simandl. Ray je ale lepší - ve své filmografii na ČSFD disponuje hned 12 černě ohodnocenými filmy, což je ze zmíněných sračkotvůrců nejvíc (Wynorski 11, Simandl pouze 4). Stejným počtem se může pochlubit pouze Albert Pyun.
Ray se narodil v Ohiu, ale vyrůstal na Floridě, kde také režíroval své první filmy než se přestěhoval do Jižní Kalifornie, aby byl blíž filmovému průmyslu. U filmu začínal na konci 70. let, kdy debutoval černobílým hororem BRAIN LEECHES (ano správně, Mozkové pijavice). V 80. letech se držel hlavně hororů o zlu přicházejícím z vesmíru (např. BIOHAZARD, kde si ústřední kosmickou nestvůru zahrál jeho pětiletý syn, nebo u nás uvedený TEMNÝ VESMÍR aj.) a akčních filmů (OZBROJENÁ ODPOVĚĎ, CYCLONE aj.).
Mnohé z jeho raných děl sloužily pro rychlou spotřebu v autokinech a tzv. grindhousech, pokoutních kinech promítajících ten nejhorší ultralaciný škvár plný sexu a násilí. Pár jeho filmů to dotáhlo i do normálních kin, zatímco dnes putují všechny rovnou na DVD (Ray je hlavou distribuční společnosti Retromedia) nebo na kabelovku. Celá 90. léta točil průměrně 5 filmů ročně, jeho rekord pak byl devět filmů v roce 1997. Často obsazuje herce Richarda Gabai a bývalou Penthouse Pet a pornoherečku Michelle Bauer.
Na přelomu 80. a 90. let se začal orientovat i na komedie (BEVERLY HILLS VAMPIRE, ŠÉF MAFIE), s úspěchem si vyzkoušel také erotický thriller (INNER SANCTUM I. a II., POSEDLOST NOCI) a dokonce i western (SHOOTER s Michaelem Dudikoffem). V druhé polovině 90. let se začal zaměřovat na akční filmy (ÚTOK NA PONORKU II: KLAMNÝ CÍL, INFERNO, AGENT aj.), rodinné komedie (NEVIDITELNÁ MAMINKA, VÁNOČNÍ PŘEKVAPENÍ) a zvířecí horory (HADÍ STISK, SKLENĚNÁ PAST).