Shinji Aoyama (nar. 13.6. 1964 ve městě Fukuoka) se k filmu dostal již během svých univerzitních studií, kde ho ovlivnily přednášky Shingehiko Hasumiho o filmové kritice. Po prvních osmimilimetrových filmech (STRAIGHT TO THE NIGHT; THE RED MUFFLER) se dostal do filmového průmyslu jako asistent výpravy a vypracoval se až na asistenta režie. Asistoval nejen Kiyoshimu Kurosawovi na filmu JIGOKU NO KEIBIIN (The Guard from the Underground), ale také Fridriku Thorovi Fridrikssonovi na jeho ZIMNICI (Cold Fever) a Danielu Schmidovi na dokumentu DAS GESCHRIEBENE GESICHT. Přitom byl častým autorem filmových studií a kritik do japonských verzí Cahiers du Cinema a Esquire.
Hlavními tématy režisérových autorských filmů jsou odcizení a vyčlenění jedince ze společnosti, psychologické roviny násilí a smrt a znovuzrození lidské duše prostřednictvím traumat. Také rád manipuluje s hranicemi žánrů jako například v jeho variaci na jakuzácký (japonský gangsterský) film, CHINPIRA (Two Punks; 1996), nebo ve snímku ENBAMINGU (Embalming; 1999), který si pohrává s žánrovými postupy hororového thrilleru. V autorově filmografii ovšem najdeme také komedie (WILD LIFE; 1997) a romantické filmy (SHADY GROVE; 1999), ale i v nich uplatňuje výše uvedená vážná témata a práci s žánrovými postupy.