Pierre Richard-Willm (1895 - 1983)


Francouzský herec Pierre Richard-Willm, proslavený především rolemi v historických filmech, pocházel z jižní Francie a narodil se v Bayonne na francouzsko-španělské hranici. Jeho rodné jméno bylo Pierre Alexandre Richard, druhé příjmení Willm přijal již jako herec na počest své předčasně zemřelé matky. Ještě než matka zemřela, pěstovala v synovi lásku k umění a formovala vývoj jeho osobnosti s náklonností k divadlu. Studoval původně v Bordeaux, v letech 1913-1914 navštěvoval École des Beaux Arts v Nantes. V této době také začal hrát divadlo, zatím jen na amatérské úrovni, poměrně úspěšně se věnoval i malířství a později sochařství.

Stálé angažmá v Odeonu opustil v roce 1930, kdy se dostavily první nabídky od filmu. Práce před kamerou nakonec Richard-Willma zaměstnala natolik, že ve třicátých a čtyřicátých letech vystupoval v divadle jen výjimečně, za tuto dobu stihnul natočit čtyřicet filmů. Poprvé hrál ve filmu CELÝ SVŮJ ŽIVOT (Toute sa vie, 1930) režiséra Alberta Cavalcantiho. Pro nás není bez zajímavosti, že v režii Karla Lamače hrál velké úlohy ve filmech KIKI (1932), BABY (1933) a DCERA PLUKU (La fille du regiment, 1933) po boku české herečky Anny Ondrákové, známé ve Francii pod jménem Anny Ondra. Již tehdy Richard-Willm směřoval ke kostýmním rolím v historických filmech, které jej nejvíce proslavily, na skutečný úspěch však zatím stále čekal.

První triumf se dostavil s filmem VELKÁ HRA (Le grand jeu, 1934) režiséra Jacquese Feydera, který byl nominován na hlavní cenu (Mussoliniho pohár) na festivalu v Benátkách. Ze stejného roku bylo také působivé drama MOSKEVSKÉ NOCI (Les nuits moscovites, 1934) odehrávající se v Rusku za první světové války. Na úspěších Richard-Willma se do značné míry podílely také přední herečky té doby, které s ním hrály, vícekrát po jeho boku stanula například Vera Korène, Marie Bell nebo Edwige Feuillère. S posledně jmenovanou vytvořil ústřední pár v dramatu DÁMA Z MALAKY (La dame du Malacca, 1937), což je dodnes nedoceněný a nadčasový snímek s tématikou rasových předsudků; tento film je navíc ukázkou možnosti využití mírně exotického zjevu Pierra Richard-Willma (hrál zde malajského prince).

Z početnější spolupráce s režisérem Marcelem L'Herbierem zaslouží pozornost výpravný historický film SRDEČNÁ DOHODA (Entente cordiale, 1938). Zatímco ve třicátých letech točil několik filmů ročně, v době okupace práci před kamerou výrazně omezil a vrátil se na divadelní jeviště. Vystupoval například v Théâtre Hébertot nebo Théâtre du Gymnase, v letech 1939 a 1940 podnikl také turné po Francii s herečkami Edwige Feuillère a Françoise Rosay. I když jeho filmografie té doby je méně početná, nakonec právě za války dospěl ke svému největšímu úspěchu – hlavní roli Edmonda Dantese hrál ve výpravném dvoudílném filmu HRABĚ MONTE CHRISTO (Le comte de Monte Cristo, 1943) na motivy románu Alexandra Dumase. I když je toto filmové zpracování dnes opomíjené a překonané mladšími verzemi, podle mínění odborníků je velmi zdařilé a zvláště vzhledem k době vzniku stojí za zmínku překvapivě nákladná výprava. Film vznikl souběžně ve francouzské a italské verzi s identickým hereckým obsazením (natáčelo se mimo jiné v Římě).


3.11.1895
Bayonne, Francie
12.4.1983
Paříž, Île de France, Francie
Pierre Richard-Willm csfd

Le Beau voyageRêves d'amourLa Fiancée des ténèbresHrabě Monte CristoLe comte de Monte Cristo, 2ème époque: Le châtimentCroisée des chemins, LaDuchesse de Langeais, LaJours heureux, LesEntente cordialeLa Loi du nordLa Tragédie impérialeTarakanovaAu service du tsarJejí první plesLa dame de MalaccaYoshiwaraAnne-MarieKurýr na jihBarcarolleStradivariusZkáza pevnosti KsurFanatismeLe grand jeuLes nuits moscovitesMaison dans la dune, LaPrince Jean, LeBaby (francouzská verze)Dcera pluku (francouzská verze)Pour ętre aiméKiki (francouzská verze)Les Amours de PergolèsePetit écart, LeSous le casque de cuirAutour d'une enquêteUn soir, au frontVacances du diable, LesToute sa vie


Aktualizace osobnostního profilu Pierre Richard-Willm: 3.11. 2023 03:18