Walter Houghston (rodné jméno) pocházel z kanadského Toronta a ačkoli nikdy nedosáhl postavení opravdové hvězdy, stal se jedním z nejrespektovanějších a nejžádanějších charakterních herců anglicky mluveného divadla a filmu, a to od nástupu zvuku až po 40. léta. Původně studoval inženýrství, život však zasvětil divadlu, což je trochu s podivem, neboť je známo, že trpěl strachem z jeviště, kterého se nikdy docela nezbavil. V roce 1905 si vzal novinářku Rheu Goreovou, která se stala matkou jeho syna Johna Hustona (1906-1987), pozdějšího proslulého scénáristy a oskarového režiséra. Aby zabezpečil novou rodinu, Huston nechal estrád a začal pracovat jako inženýr pro missourijské vodárny. Naštěstí pro americkou divadelní a filmovou scénu, Hustonovy herecké schopnosti převyšovaly ty inženýrské a po jedné „skorokatastrofě“ (vodní nádrž, na které pracoval, málem zaplavila město) se v roce 1909 vrátil na profesionální hereckou dráhu.
“Cosmopolitan Productions“ tiskového magnáta Williama Randolpha Hearsta (údajný předobraz Wellesova „Občana Kanea“) obsadila Hustona co by tvrdého policejního šéfa Jima Fitzpatricka v krimi z časů Krize THE BEAST OF THE CITY (1932), s Jean Harlow v roli děvky, která kazí jeho mladšího bratra. Byla to jedna z jeho nejpozoruhodnějších raných rolí a ukázala jeho jedinečný herecký talent v nenápadném sdělování velkých emocí („Těch pět let v Hollywoodu ze mě určitě udělalo lepšího herce. Naučil jsem se být přirozený – nikdy nepřehrávat. Zjistil jsem, že mohu hrát na jevišti stejným způsobem jako jsem hrál ve studiu: používat svůj běžný hlas, vypustit gesta, držet se nesmírně jednoduchého projevu.") Další památné role z této doby zahrnují ctnostného bankéře v Caprově dramatu AMERICKÉ ŠÍLENSTVÍ (1932) a protivníka Miss Sadie (Joan Crawfordová) v remaku Maughamova dramatu RAIN (1932) v režii Lewise Milestonea. Je jen dokladem Hustonových hereckých dovedností, že jeho předvedení farizejského Davidsona pravděpodobně překonává totéž v podání Lionela Barrymorea z němého originálu: Barrymore byl svého času obecně považován za nejlepšího amerického filmového herce až do nástupu Paula Muniho ve 30. letech.
Společnost „Cosmpolitan“, kterou Hearst původně založil, aby podnítil kariéru své milenky Marion Daviesové, dala Hustonovi ještě jednu z jeho pozoruhodnějších rolí, a to zkorumpovaného politika, který se promění v čestného prezidenta v kuriózní fantasy GABRIEL OVER THE WHITE HOUSE (1933). Huston zde hraje stejně dobře prodejného zákonodárce (vzorem byl údajně Warren G. Harding) vyneseného do Bílého domu machinacemi v politickém zákulisí, jakož i bohabojného prezidenta ovládaného Duchem svatým po téměř smrtelné autonehodě.
Velký filmový tvůrce William Wyler režíroval Hustona v jeho možná nejlepší filmové roli, titulní postavě v adaptaci románu Sinclaira Lewise TOVÁRNÍK DODSWORTH (1936), za kterou taky Huston obdržel první ze svých čtyř nominací na cenu Akademie. Zde také hledejme kořeny Hustonovy pověsti velkého herce. Pokračoval návratem na jeviště. Po třech týdnech v titulní roli Shakespearova dramatu „Othello“ (1937), sklidil obrovské ovace v broadwayském muzikálu „Knickerbocker Holiday!“ (1938), když jako Peter Stuyvestant zpíval klasický „September Song“ – jeho zvuková nahrávka se toho roku stala pro Brunswickovo vydavatelství bestselerem. Ve filmovém zpracování hry z roku 1944 mu však stejná role nabídnuta nebyla (hrál Charles Coburn). Svoji druhou oskarovou nominaci pro „nejlepšího herce“ získal jako Pan Scratch ve filmové adaptaci Benetovy fantasy THE DEVIL AND DANIEL WEBSTER (1941) a třetí, tentokrát pro „nejlepšího herce ve vedlejší roli“ za Cohanova (James Cagney) otce v Curtizově muzikálu YANKEE DOODLE DANDY (1942).