Maurice Jaubert (1900 - 1940)


Jako hudební skladatel je Maurice Jaubert podepsán pod několika zásadními díly francouzské kinematografie třicátých let 20. století, jeho umělecký odkaz ale využívali i mnohem mladší režiséři o desítky let později. Pocházel z jižní Francie, jeho otec François Jaubert byl právníkem. Maurice se narodil se v Nice, kde také absolvoval středoškolské vzdělání na Lycée Masséna, poté pokračoval ve studiu na konzervatoři a získal první cenu ve hře na klavír. V letech 1920-1922 prodělal vojenskou službu, na přání svého otce pak studoval práva na pařížské Sorbonně a krátce působil v advokacii. Mezitím se ale nadále hudebně vzdělával a jeho kariéra právníka měla nakonec jen krátké trvání, protože se rozhodl naplno věnovat hudbě.

Jaubertovy originální kompozice došly uznání ve spolupráci s významnými režiséry, kteří po příchodu zvuku pochopili, jak důležitou složkou ve filmu je hudba. Prvním z nich byl René Clair, který Jauberta pověřil hudbou k filmu PAŘÍŽ MILUJE A JÁSÁ (Quatorze Juillet, 1933), poté dvakrát spolupracoval se slavným Jeanem Vigem (TROJKA Z MRAVŮ – Zéro de conduite, 1933; ATALANTA - L′Atalanta, 1934). Další významný režisér Julien Duvivier si vysoce cenil Jaubertova hudebního vkladu pro film JEJÍ PRVNÍ PLES (Un carnet de bal, 1937).

V roce 1935 opustil Jaubert stálé místo ve společnosti Pathé-Natan a naplno se věnoval skládání hudby. Kromě již zmíněných režisérů jej ke spolupráci přizvali například Robert Siodmak, Georg-Wilhelm Pabst nebo Jean-Paul Paulin, skládal také hudbu k dokumentárním snímkům, příležitostně i pro divadlo, například ke Giraudouxově hře Trojská válka nebude. Poslední významnou spolupráci navázal s Marcelem Carné a hudební složkou obohatil zásadní tituly konce třicátých let NÁBŘEŽÍ MLH (Le quai des brumes, 1938) a DEN ZAČÍNÁ (Le jour se lève, 1939).

Na začátku druhé světové války byl Maurice Jaubert znovu povolán do aktivní vojenské služby a v hodnosti kapitána se zúčastnil počátečních bojů proti fašistickému Německu. Padl v bitvě u Azerailles nedaleko německých hranic v červnu 1940. Jeho podoba byla jedinkrát zaznamenána na stříbrném plátně, a sice v epizodní roli dirigenta v melodramatu PROSINCOVÁ NOC (Nuit de décembre, 1941), které přišlo do kin až po jeho smrti. Jaubertovu hudbu o mnoho let později použil v několika svých filmech režisér François Truffaut, na repertoáru zpěváků a zpívajících herců zůstávájí dodnes i jeho písně.


3.1.1900
Nice, Francie
19.6.1940
Azerailles, Francie
Maurice Jaubert csfd

Výstražné znameníZtracená milenkaPříběh Adély H.Den začínáEsclave blanche, L'Konec dneAltitude 3.200Hotel du NordNábřeží mlhDrôle de drameFilles du Rhône, LesJejí první plesLa vie parisienneAtalantaLe dernier milliardaireBludičky PařížeQuatorze JuilletGroßstadtnachtL'Affaire est dans le sacLež Niny PetrovnyPetit chaperon rouge, LeNanaL'île de PâquesCaprelles et PantopodesHyas et stenorinquesBarbe-BleueObsessionTrojka z mravůNuit de décembre


Aktualizace osobnostního profilu Maurice Jaubert: 6.12. 2023 11:34