Claude Piéplu (1923 - 2006)


Francouzský herec Claude Piéplu byl mistrem vedlejších rolí v různých žánrech, proslul také jako vynikajicí dabér, samozřejmě získal uznání i jako divadelní herec. Pocházel z prostých poměrů (jeho otec byl kuchařem), v patnácti letech začal pracovat jako poslíček v bance. Právě tady měl své první publikum, když před kolegy komicky napodoboval nadřízené. To jej nakonec přivedlo k herectví a za druhé světové války studoval pod vedením slavného Maurice Escande.

S filmem začal Claude Piéplu častěji spolupracovat až v 60. letech, připomeňme například postavu ředitele věznice ve filmu MUŽ JMÉNEM LA ROCCA (Un nommé la Rocca, 1961), později jej zviditelnila početná participace na filmech s Louisem de Funesem, jako kněz se objevil v méně známé komedii JAK VYKRÁST BANKU (Faites sur la banque, 1963), ve vedlejší roli pana Boisseliera jsme jej pak mohli vidět v prvním dílu četnické série (ČETNÍK ZE SAINT-TROPEZ - Le gendarme de Saint-Tropez, 1964), vedlejší role později odehrál ve filmech HIBERNATUS (1969) nebo DOBRODRUŽSTVÍ RABÍNA JÁKOBA (Les aventures de rabbi Jacob, 1973), kde hrál komisaře Andreaniho.

Vedlejší role hrál Claude Piéplu na přelomu 60. a 70. let v řadě dalších filmů různých režisérů, připomeňme alespoň dvojí spolupráci s Luisem Buñuelem (NENÁPADNÝ PŮVAB BURŽOAZIE - Le charme discret de la bourgeoisie, 1972; PŘELUD SVOBODY - Le fantôme de la liberté, 1974), u nás jej známe také díky roli starosty Duroise, v níž byl otcem Pierra Richarda, v úspěšné komedii HOŘČICE MI STOUPÁ DO NOSU (La moutarde me monte au nez, 1974). Z Piéplovy filmografie té doby se sluší připomenout i velkou roli podváděného starosty Paula Delamare v Chabrolově kriminálním filmu KRVAVÉ SVATBY (Les noces rouges, 1973), kde jeho partnerkou byla režisérova manželka Stéphane Audran. Zajímavou příležitost dostal také od Claude Millera v provokativním snímku NEJLEPŠÍ ZPŮSOB CHŮZE (La meilleure façon de marcher, 1976) v roli vedoucího prázdninového tábora.

Jestliže v 70. letech točil několik filmů ročně, později se znovu věnoval hlavně divadlu, účinkoval také v televizi, před filmové kamery se vrátil až v polovině 80. let. Postavou profesora v komedii MAMLAS (Le paltoquet, 1986) se jedinkrát přiblížil prestižnímu ocenění (za tuto roli byl nominován na Cézara). Mezitím se Claude Piéplu výrazně prosadil v dabingu, zvláště v animované produkci určené dětským divákům.


10.5.1923
Paříž, Île de France, Francie
24.5.2006
Paříž, Île de France, Francie
Claude Piéplu csfd

Asterix a ObelixFallait pas !...Líbánky v pětiUn amour impossibleLe silence du coeurLes FaussairesModrá přilbaAnnées de plumes, années de plombAprès après-demainSuivez cet avionPalaceUn coupableBeau temps mais orageux en fin de journéeLe paltoquetTříkrálový koláčEmmenez-moi au théâtre: Un habit pour l'hiverLa Guerre de Troie n'aura pas lieuChouette, chat, chien... showKrál a ptákIls sont grands, ces petitsBažanti a cizinecká legieChaussette surpriseCukrLe PionVas-y mamanL'Apprenti salaudStepující stonožkaŘekněte jí, že ji milujiL'ordinateur des pompes funèbresNejlepší způsob chůzeNájemníkOsudové ženyJe to těžké pro každéhoLes Galettes de Pont-AvenZvláštní odděleníBuzíciGross ParisHořčice mi stoupá do nosuLa Gueule de l'emploiMrak v zubechPar le sang des autresPřízrak svobodySoirée CourtelineBěží, běží po předměstíDéfense de savoirKrvavé svatbyPrêtres interditsRabín JákobLa fin et les moyensNenápadný půvab buržoazieSex-shopAu théâtre ce soir: Misère et noblesseTrampoty s kohoutemČerný prapor vlaje nad pekáčemLe PistonnéClérambardHibernatusTahat ďábla za ocasAmbroise ParéL'Écume des jours


Aktualizace osobnostního profilu Claude Piéplu: 20.2. 2024 05:11