Jacques Dumesnil (1904 - 1998)


Francouzský herec Jacques Dumesnil pocházel z Paříže a podle přání otce se měl stát strojním inženýrem. Jacques se ale nadchnul pro herectví a proti vůli rodiny odešel tajně k divadlu, kde se začal prosazovat koncem dvacátých let. Začínal na scénách Théâtre de l′Odéon a Théâtre Pigalle, spolupracoval se slavnými režiséry a svou elegantní vizáž začal brzy uplatňovat i ve filmu.

V průběhu třicátých a čtyřicátých let odehrál Jacques Dumesnil desítky středně velkých, zřídka i hlavních rolí, většinou byl tím špatným, kdo se ucházel o krásnou ženu v hlavní roli, a musel ustoupit kladnému hrdinovi. Hrál převážně v dramatickém žánru, v jeho filmografii můžeme ale najít i dobově oblíbené komedie, některé filmy z té doby byly uvedeny tehdy i v našich kinech, například adaptace Balzacovy literární předlohy FALEŠNÁ MILENKA (Le fausse maitresse, 1942). Několikrát se před kamerou setkal s Gaby Morlay (ZA FASÁDOU – Derrière la façade, 1939; BÍLÁ KŘÍDLA – Les ailes blanches, 1943).

Kromě filmu se Dumesnil nadále pohyboval i ve světě divadla, ve třicátých letech to bylo hlavně Théâtre de l′Oeuvre. Za války se na dvou filmech podílel také jako výtvarník (DOBRÁ HVĚZDA – La bonne étoile, 1943; MALIBRAN, 1944). Po válce ještě dostal několik hlavních rolí, byly to ovšem nepříliš podařené filmy jako například pokus zvrátit zničenou kariéru zprofanované hvězdy Mireille Balin, s níž vytvořil ústřední dvojici v melodramatu POSLEDNÍ PROJÍŽĎKA (La derniere chevauchée, 1948). Naopak lepší příležitostí pro něj byla historická postava zavražděného novináře z 19. století v mezinárodně oceněném filmu FARMA SEDMI HŘÍCHŮ (La ferme des sept péchés, 1949).

Vedlejší role odehrál Jacques Dumesnil také v několika italských filmech, za připomenutí stojí melodramatický příběh mladé jeptišky a jejího snoubence ANNA (1951) v režii Alberta Lattuady, který jen v Itálii vidělo v kinech deset miliónů diváků. V několika dodnes známých historických filmech pak ztvárnil vedlejší role skutečných i smyšlených osobností, například v režii Sachi Guitryho (NAPOLEON – Napoléon, 1955; KDYBY NÁM PAŘÍŽ VYPRÁVĚLA – Si Paris nous était conté, 1956). Z jeho divadelních aktivit připomeňme angažmá v Comédie Française, kde hrál v Molièrově Misantropovi. Vydržel zde ale jenom dva roky (1958-1960), podle vlastních slov sem přišel příliš starý na to, aby byl ochoten akceptovat zkostnatělé tradice a rituály této nejstarší francouzské divadelní scény.


9.11.1904
Paříž, Île de France, Francie
8.5.1998
Paříž, Île de France, Francie
Jacques Dumesnil csfd

Il y a encore des noisetiersLauzun de la Grande Mademoiselle, LePovedení strejcovéDossier 1413Planque, LaQue personne ne sorteAmours célèbres¿Pena de muerte?Première brigade criminelleTricheuse, LaLa Vie à deuxP... sentimentale, LaLe Septième commandementMitsouMitsou ou Comment l'esprit vient aux filles...Má mě rád, nemá mě rádSi Paris nous était contéNapoléonLe Vicomte de BragelonneUlisseAnnaJulie de Carneilhan56, rue PigalleLa Ferme des septs péchésDernière chevauchée, LaLes Trafiquants de la merRumeursGrande meute, LaJeux de femmesPère Serge, LeGraine au ventLe bal des passantsService de nuitAiles blanches, LesMalariaPierre et JeanSecretsBoléroLa fausse maîtresseMariage de Chiffon, LeEmpreinte du Dieu, L'Člověk z NigeruDerrière la façadeYamilé sous les cèdresLes Pirates du railPrisons de femmesRetour à l'aubeBach détectivePuits en flammesLucrèce BorgiaUn Homme de trop à bordLe roi des Champs-ÉlyséesOr, L'Trois de la marineLa Belle de nuitMaître de forges, LeRivaux de la pisteMon amant l'assassinHéritiers, LesVyšetřovaní komisaře Maigreta


Aktualizace osobnostního profilu Jacques Dumesnil: 30.10. 2023 09:18