Léo Joannon (1904 - 1969)


Francouzský režisér Léo Joannon se uplatnil jako tvůrce úspěšných komedií, těsně před válkou začal projevovat i vyšší umělecké ambice, plně se prosadit v dramatickém žánru se mu ale nepodařilo. Pocházel z Aix-en-Provence v jižní Francii a původně studoval práva, tomuto oboru se ale nevěnoval a začal pracovat jako novinář a spisovatel, ve dvacátých letech získal místo úředníka ve filmové společnosti Gaumont a byl mj. asistentem zahraničních režisérů působících tehdy ve Francii, jako byli například italští tvůrci Carmine Gallone a Augusto Genina.

Příklon k dramatickému žánru s mezinárodním dosahem zahájil s filmem POPLACH VE STŘEDOMOŘÍ (Alerté en Méditerranée, 1938). Tento dobrodružný příběh z alžírského pobřeží nesl zajímavé poselství o nutnosti přátelství mezi národy, paradoxně ovšem vyvolal diplomatickou roztržku mezi Francií a Německem poté, co Joannon natáčel německé válečné lodi ve Středomoří. Znovu do Středomoří, tentokrát se špionážní tématikou i milostnou zápletkou, zamířil Joannon svým dalším filmem MOŘE V PLAMENECH (Documents secrets, 1940). Jednu z hlavních rolí tady hrál Hugo Haas (šlo o jeho jediný francouzský film na cestě z Československa do Spojených států) a právě jeho židovský původ znemožnil nakonec uvedení filmu do kin, protože mezitím došlo k německé okupaci Francie.

Během války zpracoval Léo Joannon dvakrát a v různých žánrech problematiku soukromí slavných hvězd. Nejprve to byla situační komedie JEDNOU ZA ROK (Caprices, 1942) o herečce (Danielle Darrieux), která před svým nápadníkem tají svou identitu, o rok později to byl dramatický příběh filmové hvězdy (Edwige Feuillere) a jejího vztahu s výrazně mladším ctitelem LUKRÉCIE (Lucrèce, 1943). Uznání kritiky pak Joannon dosáhl s filmem MLÁDÍ NA ROZCESTÍ (Le carrefour des enfants perdus, 1944) o novináři, který pro mladé delikventy založí útulek s benevolentním režimem.

Po válce byl Léo Joannon obviněn ze sympatií k fašistickému režimu, a i když nedostal zákaz činnosti, na několik let se stáhnul do ústraní. Za filmovou kameru se vrátil až s úspěšnou komedií LINKA 84 NA DOVOLENÉ (Le 84 prend des vacances, 1950) s populárním komikem Rellysem v hlavní roli řidiče autobusu. V koprodukci s Velkou Británií se pak podílel na vzniku filmu LAUREL A HARDY ZDĚDILI OSTROV (Atoll K, 1951), který byl posledním společným dílem slavné komické dvojice Laurel a Hardy. Mezinárodního úspěchu dosáhl Joannon dramatickým příběhem z konce války BEZ SUTANY (Le défroqué, 1954), který získal Bronzového medvěda a také Zvláštní cenu kritiky na filmovém festivalu v Berlíně. Hlavní roli kněze Moranda hrál Pierre Fresnay, jemuž pak Joannon svěřil i postavu oblíbeného středoškolského profesora v dramatu s kriminální zápletkou MUŽ SE ZLATÝMI KLÍČI (L'homme aux clefs d'or, 1956).


21.8.1904
Aix-en-Provence, Francie
28.3.1969
Neuilly-sur-Seine, Paříž, Île de France, Francie
Léo Joannon csfd

Les ArnaudTrois enfants... dans le désordreFort-du-fouL'Assassin est dans l'annuaireLe désert de PigalleTant d'amour perduLe secret de Soeur AngèleL’homme aux clefs d’orLe défroquéDrôle de noceLaurel a Hardy zdědili ostrovLe 84 prend des vacancesMládí na rozcestíLe Camion blancLukrécieCapricesL’ÉmigranteMoře v plamenechPoplach ve StředomoříDe man zonder hartL'Homme sans coeurLe Chanteur de minuitVous n'avez rien à déclarer ?Mais n'te promène donc pas toute nueQuand minuit sonneraTrain de plaisirQuelle drôle de gosse!Bibi-la-PuréeOn a trouvé une femme nueSuzanneDurand contre DurandPod pokličkouKapesní láskaLes aristocratesLa Femme et le pantinMonsieur Cinéma


Aktualizace osobnostního profilu Léo Joannon: 9.3. 2024 10:39