Herec Charles Vanel je pozoruhodnou osobností francouzské kinematografie, natočil přes 160 filmů, ve většině z nich hrál hlavní nebo velké role, přesto nikdy nebyl vnímán jako filmová hvězda. Snad díky své vizáži, která mu nikdy neposkytla prostor pro role milovníků a svůdníků. Svým charakterním herectvím v desítkách umělecky hodnotných počinů však zanechal významnou stopu v historii francouzského filmu. Narodil se jako Charles-Marie Vanel v Rennes, jeho rodiče – obchodníci ale později přesídlili do Paříže. Jako student Charles nijak nevynikal, kvůli špatnému zraku se musel vzdát i svého snu o kariéře námořníka.
Po první světové válce se Vanel začal orientovat výhradně na filmové herectví a již v té době točil s významnými režiséry němé éry jako byli Louis Mercanton nebo Victor Tourjansky, za zmínku stojí četnější spolupráce s Jacquesem de Baroncelli (RYBÁŘ Z ISLANDU – Pécheur d′Island, 1924; NIČEVO – Nitchevo, 1926; OHEŇ – Feu!, 1927). Sám Vanel se několikrát pokusil o vlastní režii, úspěch u kritiky zaznamenal s melodramatem V NOCI (Dans la nuit, 1929), v němž si zároveň zahrál hlavní roli.
Teprve nástup zvuku ve filmu mohl zhodnotit kompletní herecké kvality Charlese Vanela. Z počátku třicátých let připomeňme několik filmů v režii Maurice Tournera (TANČÍRNA – Maisons de danses, 1931; JMÉNEM ZÁKONA – Au nom de la loi, 1931) nebo Raymonda Bernarda (DŘEVĚNÉ KŘÍŽE – Les croix du bois, 1932; BÍDNÍCI – Les Misérables, 1933). Znovu pracoval také s Baroncellim i Tourjanskym, nevyhnul se ovšem ani účasti na průměrných filmech komerčně zaměřených režisérů. Zajímavé příležitosti mu poskytli začínající a později slavní režiséři jako Henri Decoin (ZNEUŽITÍ DŮVĚRY – Abus de confiance, 1936). V Duvivierově hodnotném filmu DOBRÁ PARTA (La belle équipe, 1936) se Vanel setkal s Jeanem Gabinem, nutno dodat, že jejich střídmé herectví si bylo hodně podobné.
Během třicátých let stíhal Charles Vanel točit několik filmů ročně, kromě již uvedených často hrál důstojníky v dobrodružných příbězích nebo dramatech z vojenského prostředí. Během druhé světové války své herecké aktivity omezil, po boku Madeleine Renaud ale stál v dodnes vysoce hodnoceném příběhu odvážné pilotky NEBE PATŘÍ VÁM (Le ciel est a vous, 1944). Po válce Charles Vanel navýšil svou popularitu dalšími hodnotnými dramaty, tehdy také často točil v Itálii.