Herečka Rita Hayworth (vl. jménem Margarita Carmen Cansino), která se během 40. let stala největší hvězdou a sex symbolem Ameriky, se narodila 17. října 1918 v New Yorském Brooklynu. Její otec Eduardo Cansino pocházel ze Španělska a byl profesionálním tanečníkem flamenca, matka Volga Hayworth pocházela z Anglie a mj. byla dobře známou taneční na Brodwayi. Od svých 6 let byla Rita členkou oblíbené taneční estrády rodiny Cansino. Otec vytvářel taneční duo nejprve s její sestrou, ale pro oživení estrády si zvolil jako svou taneční partnerku právě Ritu. Účinkovali převážně v nočních klubech v Californii, ale také v mexické Tijuaně. Právě svým účinkování v rodinné estrádě na sebe upoutala pozornost filmových producentů. V roce 1935 podepsala smlouvu s „Fox Studio“ a po jejím vypršení s „Columbia Pictures“ v roce 1937.
Pod patronací „Columbia Pictures“ se Rita Hayworth stala nejzářivější hvězdou 40. let. Zato nemalou částí vděčila prezidentovi této společnosti Harrymu Cohnovi, který rozpoznal její schopnosti a dokázal je ocenit. Ten se také rozhodl po dokončení snímku TALES OF MANHATTAN (1942) pod taktovkou „Twentieth Century Fox“ nepustit už Ritu z ruky a „nepůjčovat“ ji jiným studiím. Její nejproslulejší taneční role jsou k vidění v muzikálech NIKDY NEZBOHATNEŠ (1941); YOU WERE NEVER LOVELIER (1942) – Ritin herecký partner Fred Astaire ve svém autobiografii píše, že tančil s dokonale vytrénovanou a jedinečnou osobností; v oscarové MÉ DÍVCE SALLY (1942) a převážně v oscarové MODELCE (1944). Přestože ve svých muzikálech Rita nezpívá (její zpěv byl nadabován někým jiným), mohla být právem hrdá na své taneční umění. V Hollywoodu platila za jednu z nejlepších tanečnic, z jejích tanečních kreací je vidět síla, preciznost, velké nadšení a nadpozemský půvab. Barevné filmování se osvědčilo jako efektivní ukázka jejího talentu, jako je tomu například v dalších muzikálech TONIGHT AND EVERY NIGHT (1945) a DOWN OF EARTH (1947).
Za její nejslavnější roli je bezesporu považována GILDA ze stejnojmenného tentokrát černobílého snímku (jedná se o noir) z roku 1946. Díky tomuto filmu, ve kterém se mj. nachází legendární scéna kdy Rita oděná v černém saténu provádí „svůj“ striptýz, se z ní rázem stala věhlasná společenská a kulturní ikona. Kvůli její raketově stoupající prestiži a oblíbenosti byla dokonce v roce 1946 umístěna podobizna Rity Haworth na první jadernou hlavici testovanou po skončení 2.sv. války, jež byla svržena na jeden z Marshallových ostrovů.
Jako jeden z Ritiných nejlepších výkonů kritika hodnotí její Elsu Bannister v černobílém dramatu DÁMA ZE ŠANGHAJE (1947), kde hraje po boku svého 2. manžela Orsona Wellese (ujal se i režie filmu). U diváků však ohlas nebyl příliš velký. Neúspěch se připisuje faktu, že Orson Welles nechal proslulou hřívu Rity Hayworth ostříhat na krátko a ke všemu ještě obarvit na blond. Toto se však odehrálo bez souhlasu prezidenta „Columbia Pictures“ H. Cohna, který po této razantní změně nevěřil vlastním očím. Další film z roku 1948 THE LOVES OF CARMEN byl prvním snímkem produkovaný „Columbia Pictures“ a zároveň i vlastní produkční společností Rity Hayworth „The Beckworth Corporation“, jenž však byla kvůli narůstající finanční tísni nakonec rozpuštěna.