Franco Piavoli 90 let


Filmový režisér, malíř, fotograf, sběratel rostlin a pronikavý vnímatel krásy Franco Piavoli je bezesporu jedním z nejpozoruhodnějších (a dlužno podotknout, že také nejméně proslulých) autorů, s nimiž se lze v soudobé italské kinematografii setkat. Tento vzrůstem sice nevelký, leč svými filmy dalece vyčnívající tvůrce se narodil roku 1933 v Pozzolengu, malebné vnitrozemské vesničce v lombardské provincii Brescia, sotva několik kilometrů od břehů Gardského jezera. Ve zdejší kopcovité, rázem takřka arkadské krajině prožil většinu svého života. Vystudoval práva, ale této vážené profesi se věnoval jen velmi krátce. Řadu let vyučoval na střední škole a ve volném čase kultivoval svou váseň pro fotografii, hudbu, poezii, malířství, ale i etologii a botaniku (se svou – dnes bohužel již zesnulou – družkou Nerií po léta vytvářel rozsáhlý herbář italské květeny).

Věren svému rodnému kraji přebývá podnes ve starém rodinném sídle v samém srdci Pozzolenga. To je ze všech stran obklopeno ovocnými sady a rozsáhlou zahradou s desítkami stromů, křovin a květin, vlastnoručně vypěstovaných ze semen, která si společně s manželkou přivezl z dalekých cest, případně nasbíral při procházkách kolem řeky Mincio. Pravidelně přednáší na několika italských univerzitách a čas od času se jako host objevuje na významných evropských festivalech. Jeho životu a tvorbě již bylo věnováno několik (žel výhradně v italštině psaných) monografií, jakož i celovečerních dokumentárních filmů. Z těch zmiňme především pozoruhodný snímek Habitat [Piavoli] (2013), jenž tvůrcovu osobnost portrétuje nepřímo, skrze prostředí a objekty, které jej v každodenním životě obklopují.

Piavoliho tichotvorné snímky neoslňují složitými zápletkami ani velkými dramatickými gesty; upírají pohled na všednodennost, nacházejí zázračné v tom zdánlivě nejobyčejnějším, ať už jsou to kupící se oblaka, větrem rozvířené listí nebo stínohra na stěně opuštěného pokoje. Jejich tempo je pomalé, nespěchavé, poklidné – jako plynutí řeky, jež je příznačně jejich „osovým" obrazem. Typické je pro ně minimum mluveného slova a výrazná obraznost, prozrazující Piavoliho malířský um; vrstevnatý zvukový doprovod, v němž převládají najmě rozmanité přírodní hlasy (ptačí zpěv, ševelení listí, zurkot tekoucí vody, stridulace cikád); a v neposlední řadě nenásilný důraz na přirozenost (obsazování neherců, natáčení za dostupného světla...). Jejich výsostným tématem je vztah člověka a přírody-kosmu, reflexe lidské existence v koloběhu ročních dob. Protagonisty Piavoliho filmů nejsou pouze lidé, nýbrž stejně tak voda, obloha, země, rostliny a zvířata – ti všichni zde vystupují bok po boku s lidskými postavami. Tento mimořádný cit pro přírodu, ba láska ke všemu živému – ke všemu, co plyne – přibližuje Piavoliho tvorbu snímkům filmového transcendentalisty Terrence Malicka či japonské režisérky Naomi Kawase. Takřka všechny Piavoliho filmy jsou inspirovány režisérovou rodnou krajinou, jejími obyvateli, faunou, flórou a podnebím. Realizovány jsou povětšinou jen s malým, v podstatě rodinným štábem, častokrát po dobu několika let.


21.6.1933
Pozzolengo, Lombardie, Itálie
Franco Piavoli csfd

Affettuosa presenzaVoci nel tempoNostos: Il ritornoVenice 70: Future ReloadedLà dove scorre il MincioL'Orto di FloraAl primo soffio di ventoParco del Mincio, IlIl Pianeta azzurroEvasiEmigrantiDomenica seraAmbulatorioFestaFrammentiLo zebù e la stellaPaesaggi e figureLucidi inganniStagioni, LeSul lago di Garda


Aktualizace osobnostního profilu Franco Piavoli: 19.4. 2024 06:31