Philippe Nicaud je v rodné Francii dodnes známý především titulní postavou inspektora Leclerca ze stejnojmenného televizního seriálu z počátku šedesátých let 20. století, na svém kontě má ale také bezmála padesát filmových rolí, kromě toho působil v divadle, prosadil se i jako zpěvák. Narodil se na dnešním pařížském předměstí Courbevoie, s filmem i divadlem začínal krátce po druhé světové válce. Jeho debutem před kamerou byla postava Julese, bratra hlavní ženské postavy (Dany Robin) v melodramatu MILENCI JSOU SAMI NA SVĚTĚ (Les amoureux sont seul au monde, 1948) významného režiséra Henriho Decoina, vzápětí se objevil v menší roli adepta herectví ve filmu OČIMA VZPOMÍNEK (Aux yeux du souvenir, 1948) dalšího slavného filmaře Jeana Delannoye.
Zvláště v padesátých letech byl Philippe Nicaud zaměstnávaným filmovým hercem, uplatnění našel ale také v divadle, vystupoval na několika pařížských scénách převážně ve francouzském moderním i klasickém repertoáru. Prosadil se i jako zpěvák, v šedesátých letech vydal celkem pět dlouhohrajících desek a také řadu singlů. Od poloviny padesátých let točil také pro televizi, která mu zprostředkovala značnou popularitu díky detektivnímu seriálu INSPEKTOR LECLERC (L’inspecteur Leclerc enquete, 1962-1963). Celkem ve 38 dílech tady ztvárnil titulní postavu inspektora Leclerca (některé epizody uvedla i tehdejší československá televize).
Svou televizní popularitu stvrdil také účastí v komediích Jeana Giraulta, zmínku si zaslouží úspěšný snímek POUIC POUIC (1963), v němž po boku Louise de Funèse vytvořil partnerskou dvojici s Mireille Darc. Díky Funesovi se seznámil s manželskou dvojicí Robert Dhéry-Colette Brosset, s níž později odehrál tři stovky představení divadelní hry Tři muži na jednom koni (Théâtre Antoine, 1969). Ve filmu se mezitím objevoval také v mezinárodních produkcích (BÁJEČNÝ PAROHÁČ – Il magnifico cornuto, 1964; DÁMA V AUTĚ S BRÝLEMI A PUŠKOU – The Lady in the Car with Glasses and a Gun, 1970).
Znovu spolupracoval i s televizí, kde mu připadla další titulní role – tentokrát legendárního zloděje – v seriálu NICK VERLAINE ANEB JAK UKRÁST EIFFELOVU VĚŽ (Nick Verlaine ou comment voler la Tour Eiffel, 1976), naši diváci jej mohli vidět jako Gedeona Spiletta v seriálové adaptaci Vernova románu TAJUPLNÝ OSTROV (L’ile mystérieuse, 1973). Ve filmu tehdy hrál spíše jen výjimečně, zmínku si ale zaslouží další hlavní role zaměstnaného Jerôma obklopeného krásnými ženami v Giraultově komedii DVĚ DÍVKY V JEDNOM PYŽAMU (Deux grandes filles dans un pyjama, 1974). Později byl otcem titulní hrdinky (Marie-France Pisier) v životopisném filmu o slavné návrhářce Coco Chanel (OSAMĚLÁ CHANEL – Chanel Solitaire, 1981). Z účasti v mezinárodních projektech připomeňme další životopisný snímek JOHANN STRAUSS – KRÁL BEZ KORUNY (Johann Strauss – Der König ohne Krone, 1987), kde na sebe vzal podobu francouzského skladatele Jacquese Offenbacha.