Pietro Germi (1914 - 1974)


Významný italský režisér a scénárista poválečné neorealistické vlny. Prvky sociálního dramatu, Sicílie a mafie, důraz na vnímání mezilidských vztahů provází celou jeho tvorbu. Prosadil se mnohokrát i jako herec, ačkoli tato profese pro něho byla až na druhém místě. V pozdější době (od 60. let) inklinoval silně k satirické komedii, která ho charakterizovala a která je pro lidi do dneška s jeho jménem spojována nejčastěji.

Pietro Germi se narodil 14. září 1914 v Janově. Jeho otec pracoval jako hotelový vrátný a matka byla ženou v domácnosti. Po smrti otce v roce 1927 zůstal sám s matkou a třemi sestrami. Roku 1931 se přihlásil na školu al'Istituto Nautico (námořnictví). Snil klukovský sen o cestování a kapitánství na své vlastní lodi. Uskutečnil i několik plaveb po Středozemním moři. Později krátce před válkou se přestěhoval do Říma, kde vystudoval herectví a režii na slavné škole Centro Sperimentale di Cinematografia (Centrum experimentální kinematografie). Po dobu studií se živil jako asistent režie (RETROSCENA 1939 od Blasettiho), herec (debut ŽELEZNÁ KORUNA 1941), příležitostně jako spisovatel. Při natáčení Železné koruny onemocněl zánětem pohrudnice a během dlouhé rekonvalescence začal přípravu na svůj první film, psychothriller TESTIMONE (1945). Blasetti ho v této režijní prvotině významně podpořil.

OBDOBÍ NEOREALISMU A SOCIÁLNÍHO DRAMATU

V následujících letech Germi okamžitě upoutává pozornost kritiků a začíná získávat přízeň veřejnosti. Všechny filmy této doby se vyznačují silným neorealistickým přístupem. Inspiraci čerpá od svého učitele Blasettiho a významných děl klasické éry Hollywoodu. Sociální dramata a Sicílie jsou nejčastější témata, patrná hned v prvním mafiánském snímku VE JMÉNU ZÁKONA (1949 s Massimem Girottim) – za tento film byl Germi odměněn stříbrnou stuhou). Následuje poetické drama NA CESTU NADĚJE (1950) s prvním mezinárodním úspěchem (premiéra v Cannes, stříbrný medvěd v Berlíně). Na noir – realistickém MĚSTO JE BRÁNĚNO (1951) se tematicky podílel i Fellini a týž rok film sklidil v Benátkách cenu za nejlepší italský film. Následuje řada filmů chladně přijatá kritikou, ne však publikem. PŘEDSEDA (1952) je adaptací stejnojmenné hry H. Maurice a P. Vebera. BRIGANTE DI TACCA DEL LUPO (1952) je založeno na románové předloze R. Bacchelliho, dále ŽÁRLIVOST (1953). Po dvou letech nečinnosti se velkým hitem stává až ŽELEZNICE (1955), kde má Germi krom režie i hlavní roli. Filmový měsíčník se vyjádřil o filmu takto „Nádherné….. plné tiché důstojnosti, která má skutečné lidství a značný talent ke svému dosažení.“ Zároveň jde o jeden z opravdu posledních silných záchvěvů filmového neorealismu. V dramatu milostného trojúhelníku STRAŠÁK (1958) si vedle režie znovu zahrál hlavní roli, stejně tak v kriminálním UN MALEDETTO IMBROGLIO (1959)s prvky komedie, vystavěném na mezilidských vztazích, kde si zahrál po boku mladičké C. Cardinale.


14.9.1914
Genova, Liguria, Itálie
5.12.1974
Řím, Lazio, Itálie
Pietro Germi csfd

Moji přáteléAlfréde, Alfréde!Le castagne sono buoneSerafinoNemravaDámy a pánovéSvedená a opuštěnáRozvod po italskuZatracený malérL'uomo di pagliaTatínekBlack 13GelosiaIl brigante di Tacca del LupoMěsto se bráníJménem zákonaGioventù perdutaIl TestimoneDieci comandamenti, IIl figlio del corsaro rossoGli ultimi filibustieriAmore canta, L'RetroscenaAmori di mezzo secoloLa presidentessaCesta nadějeE venne un uomoStatek5 Branded WomenIl rossettoNajatý vrahFuga in FranciaMontecassinoZločin beze svědků


Aktualizace osobnostního profilu Pietro Germi: 2.11. 2023 17:49