Francouzský herec Marcel Bozzuffi hrál v bezmála sedmdesáti filmech a díky řadě rolí kriminálníků nebo naopak kriminalistů, v nichž byl spojencem či protivníkem největších hvězd francouzské kinematografie znají jeho tvář velmi dobře i čeští diváci. Naopak, u nás neznámá, ve Francii však dodnes uznávaná je také jeho práce pro televizi a dabing.
Ještě v roce 1955 jej pak diváci v kinech mohli vidět v dalších třech filmech, zmínku si zaslouží především počátek spolupráce s režisérem Gillesem Grangierem, který Bozzuffiho uvedl do subžánru tzv. francouzské drsné školy. Jejich prvním společným filmem byla kriminálka BENZÍN A OLEJ (Gas-oil, 1955), v němž se Bozzuffi v roli mladého řidiče Pierra poprvé a nikoli naposledy setkal s Jeanem Gabinem. V Bozzuffiho filmografii tak začal převládat kriminální žánr, bylo ale pár výjimek, například slavný muzikál ZEMĚ, ODKUD PŘICHÁZÍM (Le pays d'où je viens, 1956), v němž hrál také řidiče.
V padesátých a šedesátých letech hrál Marcel Bozzuffi i divadlo, objevoval se na různých pařížských scénách, sluší se uvést alespoň hru Pohled z mostu od Arthura Millera, v níž účinkoval v Théâtre Antoine (1958). Později byl ale natolik vytížen filmem a dabingem, že divadlo zcela opustil. Příležitostně byl osloven i televizí a v šedesátých letech hrál v adaptacích divadelních her a několika seriálech, převážně historických. Mezitím se díky již zmíněnému režiséru Grangierovi, ale i jiným, stal jednou z ikon francouzského kriminálního žánru na stříbrném plátně, byť hrál jen vedlejší role. Hrubé rysy ve tváři s ledovým pohledem a chraplavým hlasem učinily z Bozzuffiho vyhledávaného představitele záporáků a na přelomu 60. a 70. let točil několik filmů ročně.
Spolupráce s Gillesem Grangierem skončila s kriminálkou KOMISAŘ MAIGRET ZUŘÍ (Maigret voit rouge, 1963), tento film měl ale pro Bozzuffiho význam v osobní rovině; při natáčení se sblížil s herečkou Françoise Fabian (*1933), která se ještě téhož roku stala jeho manželkou. Se zmíněným Jeanem Gabinem se před kamerou setkal ještě ve filmu RVAČKA V PANAMĚ (Du rififi à Paname, 1966), ze stejného roku si zaslouží zmínku i Melvillova kriminálka DRUHÝ DECH (Le deuxième souffle, 1966), v níž se v úloze gangstera Jo Ricciho setkal s Lino Venturou. S ním pak později v Itálii hrál ve filmu CTIHODNÉ MRTVOLY (Cadaveri eccelenti, 1976). Stejně jako jiní francouzští herci ostatně tehdy v Itálii pracoval častěji než ve Francii, díky účasti na četných francouzsko-italských koprodukcích se časem dostal i k menším úlohám i v dalších mezinárodních projektech (FRANCOUZSKÁ SPOJKA – The French Connection, 1971; MARSEILLSKÁ SMLOUVA – The Marseille Contract, 1974).