"Hrát znamená dovídat se. Pokud ztratíme schopnost hrát si, nic se nedovíme. Pak všechno víme a nemusíme tady vůbec být."
Už na střední škole vystupoval s komickým kvartetem a odtud si to namířil rovnou na brněnskou JAMU. Od r. 1972 se stal jednou z hlavních osobností divadla Husa na provázku. V r. 1993 si zakládá v Brně vlastní divadlo Bolka Polívky, avšak hostuje třeba i ve Zlíně nebo v pražském Divadle na Vinohradech.
Před filmovou kameru se poprvé objevil jako Mageri v BALADĚ PRO BANDITU (1978). Do širšího diváckého povědomí se však zapsal až díky režisérce Věře Chytilové ve filmech KALAMITA (1981), ŠAŠEK A KRÁLOVNA (1987) a především pak DĚDICTVÍ ANEB KURVAHOŠIGUTENTAG (1993), kde vytvořil nezapomenutelnou kultovní postavu rázovitého a věčně opilého vesnického chasníka Bohuše, který nečekaně zdědí obrovský majetek. Na tomto snímku se podílel též jako scénárista.
Vynikající herecký výkon podal jako válečný vysloužilec ve slovenském filmu SEDÍM NA KONÁRI A JE MI DOBRE (1989). Pozoruhodná je i jeho postava faráře v ZAPOMENUTÉM SVĚTLE (1996). V posledních letech je jeho jméno ve světě filmu nejčastěji spojováno s Janem Hřebejkem, který jej pravidelně obsazuje do svých smutných retrokomedií PELÍŠKY (1999), MUSÍME SI POMÁHAT (2000) a PUPENDO (2003).