Významný divadelní herec, zpěvák a komik Nicola Maldacea se s filmem setkal až v závěru své umělecké kariéry, přesto během poměrně krátké doby deseti let před svým úmrtím stihnul odehrát přes šedesát vedlejších filmových rolí. Pocházel z Neapole, jeho otec byl profesorem na gymnáziu, kde později studoval i Nicola. Již za studijních let jevil umělecké nadání a absolvoval průpravu k herectví a jevištní mluvě.
Během dvacátých let jeho popularita poklesla, kromě toho se potýkal se zdravotními problémy, navíc propadal hráčské vášni, kterou zdědil po otci. Paradoxně falešná zpráva o jeho tragické smrti mu v roce 1933 pomohla znovu na výsluní – začali jej vyhledávat novináři, vydal paměti a tehdy jej také objevil film. Před kamerou stál poprvé jako majordomus v Guazzoniho historické komedii KRÁL ŠPRÝMAŘ (Il re Burlone, 1935), Enrico Guazzoni jej ostatně ke spolupráci přizval později ještě několikrát.
V letech 1935-1945 natočil Nicola Maldacea více než šedesát filmů, pracoval s řadou významných režisérů, hrál nejčastěji v historických filmech nebo v tehdy oblíbeném žánru tzv. bílých telefonů. Jeho doménou se staly postavy komorníků, divadelních ředitelů nebo tajemníků. Z účasti na výpravných projektech připomeňme roli hostinského v historickém eposu SOUBOJ NÁRODŮ (Ettore Fieramosca, 1938) nebo člena aviatického klubu ve válečném dramatu HRDINNÝ LETEC (Luciano Serra, pilota, 1938). Spolu s dalšími italskými herci byl několikrát přizván i do francouzských filmů, hrál například faráře (OTEC LEBONNARD – Le père Lebonnard, 1938) nebo opět ředitele divadla (KOMEDIE ŠTĚSTÍ – La comédie du bonheur, 1940).
Četnější jsou v jeho filmografii tituly natočené s režisérem Amletem Palermim (ZAMILOVANÝ DOBRODRUH – Partire, 1938), během druhé světové války se objevil i v německé produkci. V historické milostné romanci KORUNOVANÁ LÁSKA (Amore imperiale, 1941) si zopakoval roli komorníka, v podružné úloze se mihnul i v jednom z italských filmů české hvězdy Lídy Baarové (KNĚŽSKÝ KLOBOUK – Il cappello da prete, 1944). Jeho filmografii uzavírá drama z prostředí elitní dívčí školy ÚSTAV GRIMALDI (Nessuno torna indietro, 1945), který je především přehlídkou všech tehdejších ženských hvězd italského stříbrného plátna; Maldacea se tu objevil v roli faráře.