Italský režisér Luciano Emmer získal uznání odborníků především jako dokumentarista, v 50. letech dvacátého století ale realizoval i několik zajímavých celovečerních filmů. Pocházel z Milána a původně studoval práva, na počátku druhé světové války ale studia opustil a ve spolupráci s Enricem Grasem začal točit dokumentární filmy zaměřené především na kulturní památky a slavné umělecké osobnosti. Novátorský filmařský přístup získal věhlas již jejich prvním filmům GIOTTOVY FRESKY (Racconto d'un affresco, 1940) nebo ZTRACENÝ RÁJ (Paradiso perduto, 1940) věnovaný odkazu Hieronyma Bosche.
Emmerovy další celovečerní filmy PAŘÍŽ JE STÁLE PAŘÍŽ (Parigi è sempre Parigi, 1951) nebo TERCIE (Terza liceo, 1953) zapadly do průměru tehdejší italské komediální produkce, naopak filmu DĚVČATA ZE ŠPANĚLSKÉHO NÁMĚSTÍ (Le ragazze di Piazza di Spagna, 1952) s osudy tří mladých švadlenek nelze upřít inklinaci k dozvukům neorealismu. I v této době se ale Emmer věnoval tvorbě dokumentů se zaměřením na umělecký odkaz významných osobností (GOYA, 1950; LEONARDO DA VINCI, 1953), za film PICASSO (1955) byl oceněn na festivalu v Karlových Varech. Hvězdné obsazení se mu podařilo angažovat do zdařilého pokusu o komediální žánr (MANŽEL DVOU ŽEN - Il bigamo, 1956), se stejným hereckým obsazením (Marcello Mastroianni, Marisa Merlini, Giovanna Ralli) o rok později natočil melodramatický příběh NEJKRÁSNĚJŠÍ OKAMŽIK (Il momento più bello, 1957).
Po filmu DĚVČE ZA VÝLOHOU (La ragazza in vetrina, 1960) navázal Luciano Emmer spolupráci s televizí a rozhlasem, k hrané tvorbě se vrátil až v 80. letech, několikrát ve spolupráci s jinými režiséry, někdejšího věhlasu již ale nedosáhl. Jeho filmografii uzavírá dramatický příběh ze 17. století LE FLAME DEL PARADIS (2006).
Luciano Emmer zemřel v Římě 16. září 2009 ve věku 91 let.