Řecká rodačka Melina Mercouri toho za svůj život stihla hodně – napřed se prosadila v několika evropských zemích jako herečka, později patřila k významným osobnostem politiky v rodném Řecku. Narodila se do významné athénské rodiny, její dědeček Spyridon Merkoúris byl starostou v Athénách, otec Stamatis Merkoúris byl poslancem řeckého parlamentu. Melina, vlastním jménem María Amalíka Merkoúris, byla již v dětství rebelkou a život v prominentní rodině spoutané konvencemi jí v patnácti letech donutil k odchodu z domova, v roce 1941 se provdala za bohatého velkostatkáře Panose Harokopose.
V Řecku natočila francouzsko-italský film TEN, KTERÝ MUSÍ ZEMŘÍT (Celui qui doit mourir, 1957) právě v režii Julese Dassina. Následně točila v Británii nebo Itálii (ZÁKON – La legge, 1959, opět v režii Julese Dassina), ve francouzském historickém snímku AŤ ŽIJE JINDŘICH IV., AŤ ŽIJE LÁSKA (Vive le Henri IV., vive l´amour, 1961) hrála královnu Marii Medicejskou. Ze spolupráce s Julesem Dassinem vyniká moderní adaptace starého řeckého mýtu PHAEDRA (1963), v němž hrála titulní roli a po jejím boku stanuli herci z různých zemí v čele s Anthony Perkinsem. Za tento film byla Melina Mercouri nominována na Zlatý glóbus a cenu BAFTA.
Zatímco s Dassinem točila Melina Mercouri převážně v Řecku, s dalšmi režiséry pracovala na různých koprodukčních projektech ve Francii, Itálii, Británii nebo Španělsku. Ze spolupráci s Dassinem byl největším úspěchem příběh Američana a řecké prostitutky NIKDY V NEDĚLI (Pote tin Kyriaki, 1960), který opět zabodoval ve festivalových soutěžích. Melina Mercouri byla oceněna jako nejlepší herečka na festivalu v Cannes, za svou roli byla nominována na Oscara a na cenu BAFTA. V tomto filmu také zpívala a píseň Never On Sunday skladatele Manose Hatzidakise získala Oscara. Půvabnou zlodějku Elizabeth hrála Melina Mercouri v dalším Dassinově filmu TOPKAPI (1964), tentokrát natočeném v americké produkci, a tento film pro ni znamenal další nominaci na Zlatý glóbus. S Romy Schneider pak hrála v dramatu JE LÉTO, PŮL JEDENÁCTÉ VEČER (10:30 P.M., 1966).
Mezitím se v roce 1962 Mercouri rozvedla se svým prvním manželem a v roce 1966 stvrdila sňatkem již několik let trvající vztah s Julesem Dassinem. Ačkoliv Melina Mercouri pracovala v celé Evropě, doma se stále cítila v Řecku. Když ale v její rodné zemi došlo v roce 1967 ke státnímu převratu a nastolení vojenské diktatury, zaujala k novému režimu kritický postoj a musela odejít do exilu ve Francii (v době převratu hrála ve Spojených státech v divadle). Její filmy (a také LP desky) byly v Řecku zakázány, ztratila majetek i řecké občanství. Omezila práci pro film, jako politická aktivistka bojovala za obnovení demokracie v Řecku a coby značně populární osobnost byla trnem v oku řecké vojenské juntě, což vedlo k tomu, že byla vystavena i několika pokusům o atentát. Před kamerou se objevovala již jen zřídka, posledním velkým úspěchem pro ni byl francouzsko-americký film PROMISE AT DOWN (1970), za nějž byla opět nominována na Zlatý glóbus.