Vilém Rittershain (někdy nesprávně psán Rittersheim) se narodil 6. dubna 1889 v Chrudimi do rodiny inženýra a stavitele. Na přání a po vzoru otce absolvoval zprvu stavitelství na pražském Vysokém učení technickém (1907 – 1914). Poté pracoval jako projektant a architekt. Ovšem většina jeho architektonické a tvůrčí i projekční práce spočívá v české kinematografii.
Současně Rittershain projektoval několik vil na Barrandově (i pro Miloše Havla). S Urbanem vytvořili nejmodernější a nejvýraznější filmové ateliéry v Evropě se dvěmi natáčecími halami a také s rozlehlým exteriérovým pozemkem. Inspirovali se zkušenostmi ze zahraničních filmových výroben.
Sám Vilém Rittershain navrhl mnoho interiérů v administrativní centrální budově (př. restaurace U Kouby, ředitelská kancelář Miloše Havla apod.). Už předtím spolupracoval Rittershain na výstavbě a provozu Lamačových filmových ateliérů Na Kavalírce (1926 – 1929). Jako styl upřednostňoval funkcionalismus a urbanismus, jenž právě při těchto pracích s Urbanem nejlépe využil.
Jak již bylo řečeno, poprvé si vyzkoušel práci filmového architekta ve společnosti ASUM Maxe Urbana a Anduly Sedláčkové: FALEŠNÝ HRÁČ (1912), DÁMA S BARZOJEM (1912) a ROZVEDENÁ PANÍ (1913). Ve všech si také zahrál menší role, ovšem ani jeden se nedochoval. Později si ještě zahrál také hosta na maškarním bálu v Pištěkově komedii ANIČKO, VRAŤ SE! / TULÁK (1926).