Zlatomír Vacek (1918 - 1972)


Otec Zlatomíra Vacka byl poštovním úředníkem, což znamenalo, že v době rakousko-uherské monarchie působil na různých místech, což také vysvětluje Vackovo rodiště ve Vídni, kde tehdy rodiče žili. Krátce po vzniku Československa se ale rodina vrátila do Brna, kde Zlatomír Vacek vyrůstal a absolvoval zde gymnázium. Začal studovat na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity, ale po uzavření vysokých škol v roce 1939 přestoupil na Státní konzervatoř, kde v roce 1943 dokončil studium herectví. V době studií zároveň hrál a zpíval v souboru Zelená sedma (uplatnil tady hudební vlohy zděděné po otci, který hrál na lesní roh). Po dokončení konzervatoře získal angažmá v Lidovém divadle, ale nedlouho poté byl totálně nasazen v Berlíně, odkud se vrátil až po osvobození.

Stěžejní zůstávala pro Zlatomíra Vacka práce v divadle, kde vytvářel různorodé typy postav; vytvářel spíše charakterní role, zatímco úlohy milovníků jej i v mladším věku míjely. Dostával prostor v poměrně složitých psychologických charakterech, ale přijímal i nevelké epizodní role, žánrově obsáhnul široký rozptyl od tragédií až po grotesky. Koncem padesátých let byl osloven Janem Werichem a přijal angažmá v Divadle ABC, později byl členem souboru Městských divadel pražských (1959-1963). Hrál mimo jiné v legendárním představení Těžká Barbora, které bylo zaznamenáno i televizní kamerou. Dočasné angažmá v hlavním městě logicky přineslo i zvýšený zájem filmařů o Vackovu osobnost. V menších rolích se objevil v několika výrazných i zapomenutých titulech přelomu 50. a 60. let, převážně z období druhé světové války (PŘEŽIL JSEM SVOU SMRT, 1960; TRANSPORT Z RÁJE, 1962), v historickém snímku ĎÁBLOVA PAST (1961) z 18. století hrál faráře.

V roce 1963 se Vacek vrátil do Brna a na jevišti Státního divadla exceloval zbylých deset let svého života. Vyzrálé herectví podpořené významnou pražskou zkušeností po boku legend českého herectví došlo teprve nyní uznání a v této době Zlatomír Vacek patřil k nejvýraznějším osobnostem brněnského divadla. Z jeho kreací na jevišti stojí za zmínku představení Hamlet nebo Královský hon na slunce, nejdůležitějším dokladem jeho divadelní práce ale zůstává ústřední trojrole v muzikálu Muž z la Manchy.

V šedesátých letech točil Vacek více na Slovensku, a to jak pro film, tak i v televizních studiích. K práci před českou filmovou kameru se vrátil výraznou postavou lékaře Ragina v dramatu ARCHA BLÁZNŮ (1970) natočeném podle klasické předlohy A. P. Čechova. Jeho posledním vystoupením ve filmu byla úloha vysokého nacistického důstojníka (které ve filmu častěji hrál i v době svého angažmá v Praze) v dnes zapomenutém špionážním dramatu LEKCE (1971).


22.10.1918
Vídeň, Rakousko-Uhersko
3.12.1972
Brno, Československo
Zlatomír Vacek csfd

Uprostřed babího léta ve stepi zahoukal vlakLekcePohádka ze starého ArbatuArcha bláznů aneb Vyprávění z konce životaPařížská komunaČtyři sváteční dnyJá jsem OsangoKnížeBalada o sedmi oběšenýchMoudrý EngelbertPozvání spravedlivýchPřípad korneta JelaginaDen velkého hněvuTraktér u královny PedaukyČlověk nikdy nevíAkce LucyNesmrtelný příběhObyčejný člověkÚspěchÚtěk do BudínaKdo zabil Jean Norwoodovou?Ztracená tvářŠerif za mrežamiZajatci tmyTransport z rájeVzpoura na BountyZelené obzoryČerná dynastiePůlnoc s hrdinouReportáž psaná na oprátceĎáblova pastMuž proti tměPřežil jsem svou smrtVšude žijí lidéÚkryt Černého BillaJeště svatba nebyla...Dnes o půl jedenáctéV tieni vlkovVražda na BuchlověTěžká BarboraVýslech profesora MrožeDýmka míruRozhovor ve vlakuDekameronV tom kraji bizoním


Aktualizace osobnostního profilu Zlatomír Vacek: 22.10. 2023 02:38