Italský režisér Mario Mattoli sám sebe označoval jako filmaře bez talentu a odborné průpravy, přesto dokázal italskou kinematografii obohatit o více než osmdesát filmů, které byly úspěšné u diváků a – jak už to bývá – zatracované kritiky. Pocházel z významné rodiny šlechtického původu, jeho otec Aristide Mattoli působil jako lékař v nevelkém městě Tolentino u jadranského pobřeží a tady se také Mario narodil.
K práci filmového režiséra se Mattoli dostal víceméně náhodou, když chtěl zfilmovat jednu z divadelních her s jeho herci, všichni oslovení režiséři však byli zaměstnáni jinými závazky, Mattoli se tak filmové režie ujal sám a debutoval komedií PLNÁ RYCHLOST (Tempo massimo, 1934) s již zmíněným Vittoriem de Sicou v hlavní roli. Během třicátých let pak natočil několik dalších filmů, komedií i melodramat, vesměs dnes řazených do tzv. éry bílých telefonů. Za zmínku ale stojí spolupráce s tehdy populárním komikem Erminiem Macariem, s nímž natočil například komedii OBŽALOVANÝ, VSTAŇTE! (Imputato, alzatevi!, 1939); tento film byl jako jeden z dokladů vývoje italské filmové veselohry promítán v nesoutěžní sekci na festivalu v Benátkách v roce 2010.
Za druhé světové války se Mario Mattoli nechal inspirovat vrcholnými díly francouzské kinematografie a realizoval několik dramatických snímků s vyššími uměleckými ambicemi. Pomohl tehdy mimo jiné ke stoupající slávě mladé Alidy Valli, jíž v letech 1938-1945 svěřil velké role v šesti filmech. I v českých protektorátních kinech se tenkrát naši diváci s Alidou Valli mohli seznámit v Mattoliho filmech PROBUZENÉ MLÁDÍ (Ore nove lezione di chimica, 1941) nebo NOCTURNO (Luce nelle tenebre, 1942). Spolupráci s Alidou Valli završil dramatickým příběhem mladé matky, která se za války v nepřítomnosti manžela nechá svést svým sousedem (ŽIVOT ZAČÍNÁ ZNOVU – La vita ricomincia, 1945). Tento film viděly v italských kinech v roce 1945 bezmála tři milióny diváků a Alidě Valli otevřel cestu do Hollywoodu.
Jako jiní režiséři spjatí s érou bílých telefonů, tak i Mario Mattoli měl krátce po válce cestu do filmových studií uzavřenou a jeho filmografie z let 1945-1947 je početně velmi chudá, z této doby pochází jedna adaptace klasické literární předlohy (DVA SIROTCI – I due orfanelli, 1947), což je v jeho filmografii vzácný případ. Koncem čtyřicátých let zahájil Mattoli nový a mimořádně úspěšný útok na italská kina, když své síly spojil s populárním komikem Totò. Ten tehdy stoupal k vrcholům filmové slávy, točil samozřejmě i s jinými režiséry, nicméně 16 filmů realizovaných s Mattolim tvoří v jeho početné filmografii významnou položku. Hned jejich první filmy FIFA E ARENA (1948) a TOTÒ NA TOUR D′ITALIA (Toto al giro d′Italia, 1948) vidělo v kinech devět miliónů diváků a Mario Mattoli se tak stal komerčně nejúspěšnějším režisérem za rok 1948.