Raymond Pellegrin (1925 - 2007)


Francouzský herec Raymond Pellegrin pocházel z Nice, kde byla vždy početná italská komunita. Jeho otec Attilius Pellegrini, původem z Toskánska, provozoval v Nice restauraci. Raymond se narodil jako Raymond Louis Pilade Pellegrini, jako herec později z příjmení vynechal italskou koncovku. Původně chtěl být námořníkem, po otcově předčasné smrti ale musel matce pomáhat s vedením rodinného podniku. Zároveň ale v sobě objevil herecké nadání a začal vystupovat v divadelních představeních v luxusním hotelu Palais de Méditerranée v Nice. Základy herectví se učil u Pierrette Caillol, která mu jako manželka režiséra Yvana Noé pomohla také k první filmové roli – zatím bezejmenné – v komedii ŠEST DÍVEK V BÍLÉM (Six petites filles en blanc, 1941).

Jeho filmovou slávu a start skutečné kariéry odstartoval až Cayattův významný film VŠICHNI JSME VRAHOVÉ (Nous sommes tous des assassins, 1952). Za postavu korsického delikventa Gina získal Pellegrin Cenu pro nejlepšího francouzského herce. Jeden z největších hereckých úkolů dostal od Sachi Guitryho, který mu svěřil titulní roli ve výpravném životopisném filmu NAPOLEON (1955); tato hlavní role vynesla Pellegrinovi další prestižní ocenění. Kvalit tohoto snímku nemohlo dosáhnout drama PODVODNÉ OBCHODY (Marchandes d'illusions, 1954), které však mělo pro Pellegrina význam v osobní rovině – při jeho natáčení se totiž seznámil s herečkou Giselle Pascal (1921-2007). Následoval rozvod s Dorou Doll a v roce 1955 druhý sňatek právě s Giselle Pascal. Jejich vztah byl nadále mimo jiné i pracovní a zvláště v 50. letech spolu hráli hlavní role v několika filmech. Shodou okolností ale právě krátce před rozvodem s Dorou Doll hrál i s ní v komerčně úspěšném filmu FURIANT (Le crâneur, 1955). Znovu slavil také úspěchy na divadelních jevištích, v Théâtre de Paris zazářil v Pagnolově hře Jidáš (Judas, 1953). Vystupoval též na jiných pařížských scénách a po boku největších ženských hvězd se zúčastňoval i divadelních turné po celé Francii.

V padesátých letech Pellegrinova filmová sláva kulminovala, hrál hlavní nebo velké role v několika titulech ročně, kromě již výše zmíněných filmů je na místě připomenout početnější spolupráci s režisérem Ralphem Habibem, z níž vyniká drama z lékařského prostředí MUŽI V BÍLÉM (Les hommes en blanc, 1955). Vedle filmování ve Francii Pellegrin točil i v jiných zemích a objevil se například ve slavném italském filmu ŘÍMANKA (La Romana, 1954), v mezinárodním hvězdném obsazení pak hrál v americkém válečném dramatu (natočeném ve Francii) SPATŘIT PLAVÉHO KONĚ (Behold a Pale Horse, 1964). V průběhu šedesátých let natočil Pellegrin několik filmů s André Hunebellem, díky němuž se nakonec dostal i ke své méně známé, ale výrazné úloze – za Jeana Maraise nadaboval postavu Fantomase ve všech třech filmech o nepolapitelném zločinci. Ojedinělá, ale nikoli bez významu byla spolupráce s režisérem J. P. Melvillem, v jehož filmu DRUHÝ DECH (Le deuxieme souffle, 1966) hrál velkou postavu marseilleského gangstera. Účast ve snímcích spadajících do okruhu tzv. francouzské drsné školy si zopakoval i v pozdějších letech, například ve filmu SKOK ANDĚLA (Le saut de l'ange, 1971).

Jinak je ale nutno poznamenat, že velkých rolí i počtu nabídek začalo v průběhu šedesátých let ubývat, a i když Pellegrin zůstával uznávanou osobností divadla i filmu, vděčně přijímal především role v italských filmech, zatímco ve Francii byla jeho filmografie v 70. letech početně velmi chudá. Po trvalém návratu z Itálie mu dvě zajímavé příležitosti nabídl Claude Lelouch ve svých filmech JEDNI A DRUZÍ (Les uns et les autres, 1981) nebo AŤ ŽIJE ŽIVOT (Viva la vie, 1984). Častěji vystupoval také v televizi, souběžně se nadále věnoval i divadlu, v 80. letech bylo jeho domovskou scénou hlavně Théâtre Hébertot. Na přelomu 80. a 90. let skončila prakticky Pellegrinova práce pro film, nadále se objevoval jen v televizi, pozornost diváků si udržoval především jako policejní komisař Rocca, kterého hrál v seriálu ROCCA (1990-1995). Definitivně naposledy stál před kamerou v televizním filmu POZNÁMKY O SMÍCHU (Notes sur le rire, 2002), který vycházel z literární předlohy již zmiňovaného Marcela Pagnola.


1.1.1925
Nice, Francie
14.10.2007
Garons, Francie
Raymond Pellegrin csfd

Notes sur le rireDer LeibwächterJeanne d'Arc, le pouvoir de l'innocenceAdorable JuliaBig Man I. - Neobvyklá pojistkaBig Man II. - BumerangBig Man III. - Smějící se dívkaBig Man V. - Uloupené šperkyBig Man VI. - 395 dolarů za unciDon BoscoGarçonne, LaJubiabáNaso di caneAť žije životLouisianaNoční návštěvaWestern di cose nostreVenise attendraPorca vaccaRose et le blanc, LeTruqueur, LeZemřeš krásnější než jáJedni a druzíL'homme de HambourgMadame Sans-GêneBar s telefonemDoktor TeyranHistoires de voyous: L'élégantOn purge bébéPorci con la P.38Promessa, LaMais n'te promène donc pas toute nuePáni ouřadovéAntonio Gramsci: i giorni del carcereItalia a mano armataPaura in cittàPuttana galera - colpo grosso al penitenziarioScandaloZerschossene TräumeAž město procitneChangeL'ambiziosoL'uomo della strada fa giustiziaDie Antwort kennt nur der WindI guappiPoliziotto è marcio, IlCrescete e moltiplicateviL'onorata famigliaLe ComplotPolicajt drábemSamotářUn officier de police sans importanceViaggia, ragazza, viaggia, hai la musica nelle veneAbuso di potereCamorraL'odeur des fauvesLes intrusLa Part des lionsLe Saut de l'angeMort des capucines, La


Aktualizace osobnostního profilu Raymond Pellegrin: 15.10. 2023 16:35