Robert Vrchota se narodil 13. ledna 1920 v Břilicích u Třeboně pod vlastním jménem Josef Vrchota do rodiny truhlářského mistra. Své ranné dětství prožil mladý Josef v Českých Velenicích a Českých Budějovicích, kde nastoupil na gymnázium. Po vystěhování rodiny z pohraničí (1938) žil Vrchota poblíž Prahy. Po začátku okupace však tajně odešel z gymnázia k severočeské kočovné společnosti.
Robert Vrchota zpočátku hrál díky své vysoké urostlé postavě a sympatickému zjevu milovnické role. V pozdějším věku (kdy se jeho postava výrazně zakulatila) to byly dramatické a komediální charakterní úlohy. Na divadelních prknech ztvárňoval role komediální, tragické a i tragikomické. Z jeho významných rolí si uveďme Gromova („Aristokrati“), Higginse (Shawův „Pygmalión“), Falstaffa (Shakespearovi „Veselé paničky windsorské“). Pod pseudonymem Can O´Harris dokonce psal divadelní hry „Arabské balábile“ (roku 1960 uvedená bez většího úspěchu v Martině), „Oceán a námořníci“ či „Svědomí a šibenice“.
Ve filmu debutoval již na sklonku německé okupace, kdy ho režisér a herec Rudolf Hrušínský obsadil do role lupiče v komedii PANCHO SE ŽENÍ (film však byl uveden až po válce roku 1946).
Vrchota měl ojedinělou fotogenickou, okouzlující tvář a mužný zjev, který ho zezačátku předurčoval do rolí milovníku a hrdinů. Hrál tak například Kurta Reichmana ve Weissově ULOUPENÉ HRANICI (1947), inženýra Karla Bureše v Machově komedii NIKDO NIC NEVÍ (1947), poručíka Vránu v RODINNÝCH TRAMPOTÁCH OFICIÁLA TŘÍŠKY (1949), četaře ve Vávrově NĚMÉ BARIKÁDĚ (1949), černého myslivce v DIVÉ BÁŘE (1949), závodníka Jiřího Tomka v dramatu PĚTISTOVKA (1949) Martina Friče, inženýra Vladimíra Javorina v Makovcově agitce VESELÝ SOUBOJ (1950), hajného Václava Maršíka ve Wassermanově komedii PLAVECKÝ MARIÁŠ (1952), kameramana ve Fričově satiře ZAOSTŘIT, PROSÍM! (1956) i seladona Herzána ve FLORENCI 13:30 (1957) Josefa Macha a další.