Kariéru herce Gina Cerviho lze rozdělit do tří etap: nejprve byl populárním milovníkem italského meziválečného filmu, po válce se proslavil postavou starosty Peppona v sérii úspěšných komedií o Donu Camillovi, nakonec se dlouhodobě zviditelňoval jako komisař Maigret ve stejnojmenném televizním seriálu, souběžně se ale celý život věnoval také divadlu. Gino, vlastním jménem Luigi, se narodil v Bologni, jeho otcem byl divadelní kritik Antonio Cervi.
Před kamerou debutoval bezejmennou rolí ve filmu z prostředí vojenských letců MODRÁ ARMÁDA (L'armata azzurra, 1932), brzy jej ale objevil významný režisér Alessandro Blasetti, který mu svěřil první hlavní roli v propagandistickém filmu ALDEBARAN (1935), později hrál titulní role v Blasettiho filmech SOUBOJ NÁRODŮ (Ettore Fieramosca, 1938) a TAJEMNÁ MASKA (Un'avventura di Salvator Rosa, 1939). Mezitím začal točit i s jinými režiséry, dvakrát to byl například Camillo Mastrocinque, za zmínku stojí hlavní role W. A. Mozarta v Gallonově historickém snímku VĚČNÉ MELODIE (Melodie eterne, 1940). Znovu jej ke spolupráci přizval i Blasetti (ŽELEZNÁ KORUNA - La corona di ferro, 1941).
Během války zůstával Gino Cervi vyhledávaným hercem a například jen v roce 1942 hrál hlavní role v šesti filmech, připomeňme alespoň historické tituly DON CESARE DI BAZAN (1942) nebo KRÁLOVNA NAVARSKÁ (Regina di Navarra, 1942). V tomto roce hrál celkem v šesti filmech, oblíbeným zůstával i v dalších válečných letech. Z Cerviho poválečné tvorby se sluší připomenout komedii NESNÁZE PANA TRAVETA (Le miserie del Signor Travet, 1946), která mu vynesla prestižní Stříbrnou stuhu za herecký výkon ve vedlejší roli udělovanou Italským syndikátem filmových novinářů.
I když se po válce musel Gino Cervi vzdát hlavních rolí, nadále točil několikrát ročně, obnovenou a dodnes trvající popularitu v mezinárodním měřítku mu zajistila postava starosty Giuseppe Bottazziho, zvaného Peppone, ve filmu MALÝ SVĚT DONA CAMILLA (Don Camillo, 1951), v níž sekundoval slavnému francouzskému komikovi Fernandelovi. Tento film ve Francii a Itálii vidělo 26 miliónů diváků, což vedlo k dalším pokračováním (bylo jich celkem pět). Gino Cervi se díky tomu stal "nejvýznamnějším francouzským hercem z Itálie" a v roce 1953 obdržel zvláštní Stříbrnou stuhu za svou práci pro kinematografii. Jako starosta Peppone stál před kamerou naposledy ve filmu SOUDRUH DON CAMILLO (Il compagno Don Camillo, 1965), v této roli je zvěčněn i sochou před radnicí ve městě Brescello v severní Itálii, kde se všechny filmy natáčely.